Laadpaal aan huis. Welke aanvullende afspraken moet je maken met je werknemer?
Laadpaal aan huis. Welke aanvullende afspraken moet je maken met je werknemer?

Veel zakelijke autoregelingen zijn geschreven voor auto’s met een brandstofmotor.
Maar met de sterke stijging van het aantal zakelijke elektrische auto’s komen er ook steeds meer laadpunten bij werknemers thuis.

Dat geeft extra vragen, zoals:

  • Welke regels gelden er voor een laadpaal aan huis bij de medewerker?
  • Welke aanvullende afspraken moet je met je werknemers daarover maken?
  • Hoe leg je die vast in je eigen autoregeling?

 

  1. Kosten aanleg van een laadpaal aan huis

Een elektrische zakelijke (lease)auto rijden zonder de mogelijkheid om thuis te laden kan lastig zijn. Want ook met veel openbare laadpalen in de buurt van het huisadres van de werknemer, is er geen garantie dat er een laadpaal vrij is.
Een laadpaal bij de werknemer is dus de beste oplossing, alleen wie betaalt dat?

  • Wil jij als werkgever elektrisch rijden stimuleren dan ligt het voor de hand dat je (een deel van) de plaatsingskosten betaalt.
  • Is elektrisch rijden echt dé keuze van je werknemer, dan lijkt het redelijk dat hij of zij (gedeeltelijk) opdraait voor deze kosten.

Tip
Leg in de overeenkomst vast wie de plaatsingskosten van het laadpunt bij de werknemer thuis gaat betalen.

 

  1. Verzekering laadpaal aan huis

Wist je dat:

  • Een oplaadpunt thuis bij de werknemer niet gedekt wordt door een verzekering van de
    werkgever of de leasemaatschappij.
  • In principe de laadpaal aan het einde van de gebruiksovereenkomst of het einde van het
    leasecontract, eigendom wordt van de eigenaar van de grond waarop de paal staat;
    Dat is in veel gevallen dus de werknemer!

Vanuit dat oogpunt is het dan ook vanzelfsprekend dat de werknemer de laadpaal dus moet verzekeren tegen schade, verlies en diefstal.
Meestal valt het laadpunt onder de opstalverzekering van het woonhuis en is deze dus meeverzekerd.

Tip
Neem om problemen achteraf te voorkomen, voor de zekerheid in je autoregeling op dat je medewerker verantwoordelijk is voor de verzekering van de paal en dat hij/zij dit ook werkelijk controleert!

 

  1. Voortijdige beëindiging arbeidscontract

Bij voortijdige beëindiging van het arbeidscontract door de werknemer kun je met betrekking tot de laadpaal kiezen uit een 2 opties:

  • De laadpaal laten staan en de werknemer de resterende gebruiks- of leasetermijn van
    de laadpaal laten afbetalen.
  • De laadpaal weghalen en plaatsen bij een andere medewerker die elektrisch gaat rijden.

Let op: Het verplaatsen van een laadpaal is meestal minder financieel aantrekkelijk, zeker aan het eind van de overeenkomst of leasecontract.

Tip
Vermeld duidelijk in de overeenkomst wat er met de laadpaal gaat gebeuren als de arbeidsovereenkomst voortijdig (wordt) beëindigd tijdens de lopende gebruiks- of leaseovereenkomst van de auto.

 

  1. Verhuizing

In het geval dat de werknemer er zelf voor kiest om te verhuizen kun je vastleggen dat de werknemer zelf verantwoordelijk is voor het verplaatsen en aansluiten van de laadpaal en de daaraan verbonden kosten.

 

  1. Vergoeden kosten thuisladen

    Verrekening van de volledige elektriciteitskosten gaat meestal via een slimme laadpaal met bijbehorende laad pas. De kosten kunnen direct vanuit de elektriciteitsleverancier worden vergoed aan medewerker. Als werkgever word je via de brandstofkaart belast voor de stroomkosten van de laadpaal.

    Rijdt een werknemer met zijn privé elektrische auto en wil je hem/haar een vergoeding geven? Dat dan kan niet op de werkelijke energiekosten om de auto te laden. Hier geldt het “standaard” reiskostenvergoedingstarief van maximaal € 0,19 netto per kilometer.

 

  1. Laden in de tijd van ‘de baas’

Stel je werknemer maakt dagelijks veel kilometers en moet toch dagelijks onder werktijd de auto opladen. Welke afspraken maak je samen dan over die laadtijd, valt dat wel of niet onder werktijd?
Besef daarbij dat de laadtijd bij een snel laadstation van Fastnet al snel 30 tot 60 minuten bedraagt én dat de KWh’s een stuk duurder zijn dan thuis.

Tip
Wil je als werkgever elektrisch rijden echt stimuleren dan lijkt het logisch dat de laadtijd meetelt als werktijd.
Maar wat als een werknemer door een slechte planning regelmatig langs de weg moet laden, welke afspraken maak je dan?

 

  1. Tenslotte, wat kost het laden gemiddeld?
    Gemiddeld kunnen de volgende kosten voor het opladen gehanteerd worden:
  • Thuisladen               2 tot 4 cent / km
  • Openbare laadpaal 5 tot 7 cent / km
  • Snel lader                8 tot 10 cent / km

De werkelijke laadkosten zijn ook afhankelijk van:

  • De werkelijke actieradius van de auto
  • De rijstijl van de bestuurder én
  • Het zomer-/winterseizoen.

 

 

Waarom LOF HRM?

5

Je eigen HR Professional altijd beschikbaar

5

Aantrekkelijke tarieven & flexibiliteit in afname

5

Actuele kennis van de arbeidsmarkt en wet & regelgeving

Meer weten?

Ben je geïnteresseerd in wat LOF HRM je te bieden heeft? Ik help je graag verder.

Staat jouw specifieke dienst of product hier niet bij?

Grote kans dat ik je door mijn ervaring toch verder kan helpen of adviseren.

Hoe komen we daarachter? Bel mij of stuur je vraag naar mij toe, dan bespreken we welke oplossing mogelijk is!